صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۴۴۹۳۳

 آل سعود روی دنده عقب گرد

واکاوی رفتار عربستان سعودی در طول دو دهه گذشه نشان می دهد که آل سعود بعنوان بازیگر بی ثبات ساز در منطقه نقش ایفا می کند.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی

واکاوی رفتار عربستان سعودی در طول دو دهه گذشه نشان می دهد که آل سعود بعنوان بازیگر بی ثبات ساز در منطقه نقش ایفا می کند. راهبرد بی ثبات کردن کشورهای منطقه توسط آل سعود را می توان در یمن، سوریه، عراق و حتی کشورهای نقاط دیگر در دنیا متوجه شد.
در جریان جنگ یمن، بن سلمان تلاش می کرد با چراغ سبز غرب، از طریق قوه قهریه انصارالله یمن را از بین ببرد. یا از طریق دلار نفتی و با تجهیز داعش و دیگر گروه های تروریستی( راه اندازی جنگ نیابتی) دولت بشار اسد را سرنگون کند و فردی دیگری را جایگزین کند. حال نه تنها چنین اتفاقی نیافتاد و عربستان سعودی با شکست سنگینی مواجه شد بلکه  برخی گزاره ها نشان می دهد که این کشور از روی ناتوانی بدنبال جایگزین کردن راهبرد مصالحه به جای  راهبرد خصومت با کشورهای منطقه است.
این اتفاق در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ نمود عینی تری به خود گرفت به طوری که که قبل از این نشست آل سعود به دنبال این بود «بشار اسد» را که «دیکتاتور سوریه با دستانی خون‌ آلود» توصیف می‌کرد، در انزوا و مطرود نگه دارد، شاهزاده «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان طی حضورش در کنفرانس امنیتی مونیخ ۲۰۲۳، و در پاسخ به سوالی درباره شایعاتی مبنی بر اینکه کشورش ممکن است مسیر خود را تغییر دهد، تصریح کرد که تلاش برای انزوای اسد به پایان نزدیک شده است. او در ادامه گفت: "اجماع وجود دارد که این وضعیت دیگر قابلیت اجرایی ندارد".
بر اساس گزارش نشریه اکونومیست، طی دهه گذشته، عربستان سعودی ده‌ها میلیارد دلار برای سرنگونی دولت بشار اسد و انصارالله یمن هزینه کرده است.
بر اساس ارزیابی های صورت گرفته بنظر می رسد که در روزهای آینده احتمالاً ریاض اعتراف خواهد کرد که در هر دو تلاش شکست خورده‌ است. این به آن دلیل نیست که سعودی‌ها به مخالفان خود تمایل پیدا کرده‌اند؛ بلکه این وضعیت نشان دیگری بر ناتوانی عربستان سعودی در اجرایی کردن سیاست های بی ثبات ساز در منطقه است که سالهای روی آن هزینه و ائتلاف سازی کرده است.
شکست  سیاست راهبرد خصومت عربستان سعودی با کشوررهای منطقه  در حالی رقم می خورد که آل سعود همواره در راستای سیاست های آمریکایی- صهیونیستی در منطقه صحفه شطرنج خود را طراحی و جلو برده است و از این رو منافع کشورهای منطقه و حتی منافع خود را نیز قربانی اهداف آمریکا در منطقه کرده است.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات